Izvedite kako zmanjšati ogljični odtis spletne strani ali spletne trgovine
Kako zmanjšati ogljični odtis spletne strani bo postalo glavno vprašanje v naslednjih nekaj letih. Trajnostno poslovanje v finančnem sektorju se že dogaja. Kupci že pazljivo izbirajo podjetja, kjer opravljajo nakupe. Če ne zasledujete trajnostnih konceptov – bodo šli drugam.
Ogljični odtis spletne strani ali spletne trgovine je lahko pomemben prispevek k globalnemu segrevanju. Zato je pomembno, da ukrepamo za zmanjšanje tega ogljičnega odtisa. Vas zanima kolikšen ogljični odtis ima vaša spletna stran? Povezavo najdete v zapisu Izračunajte ogljični odtis vaše spletne strani.
Prvi korak pri zmanjšanju ogljičnega odtisa spletne strani je zavedanje zakj bi sploh to počeli
Ko omenimo zmanjšanje ogljičnega odtisa spletne strani, sogovorniki takoj pripomnejo: “Pa saj ne moremo kar prenehati uporabljati splet”. Res je. Lahko pa spremenimo način, kako ga gradimo in napajamo, da bo prijazen do planeta in hkrati prijazen do uporabnikov.
Internet, ki ima 4,1 milijarde uporabnikov, je največji stroj, ki je bil kdajkoli zgrajen. Je izjemno požrešen – shranjevanje in prenos podatkov zahteva presenetljivo veliko energije.
Kot celota internet porabi več kot 3% svetovne električne energije (in narašča). Napajanje interneta porabi dovolj fosilnih goriv, da sprosti 880 milijonov ton CO2 na leto. Približno enako kot celotna letalska industrija.
Odtis ogljika naših naprav, interneta in sistemov, ki jih podpirajo, po nekaterih ocenah predstavlja približno 3,7% globalnih emisij toplogrednih plinov.
Kot je pojasnil raziskovalec na univerzi v Lancasterju Mike Hazas, je to podobno količini, ki jo proizvede letalska industrija po vsem svetu. Pričakuje se, da se bodo te emisije do leta 2025 podvojile.
Če še se še malo poigramo s številkami pirdemo do dejstva, da če bi bil internet država, bi bil 4. največji onesnaževalec planeta.
Del tega onesnaževanja smo tudi mi, vsak posebej in vsi skupaj. Potrudimo se – korak za korakom – da bomo dober zgled generacijam, ki prihajajo.
Vir: Envato Elements
Le nekaj korakov, ki jih lahko sprejmete, da zmanjšate ogljični odtis vaše spletne strani ali spletne trgovine:
1. Tehnična optimizacija za zmanjševanje ogljičnega odtisa spletne strani
1.1. Uporabljajte zelene strežnike (zeleno gostovanje):
Izberite ponudnika spletnega gostovanja, ki uporablja zelene strežnike, ki so bolj energijsko učinkoviti in uporabljajo obnovljive vire energije. Lahko pa je certificiran s strani organizacij, kot je The Green Web Foundation.
1.2. Zmanjšajte število HTTP zahtev:
Poskusite zmanjšati število HTTP zahtev, ki jih vaša spletna stran ali trgovina zahteva od strežnika, saj to zmanjšuje količino energije, ki jo porabi vaš strežnik.
1.3. Uporabite SSL certifikat:
Uporabite SSL certifikat, ki bo pomagal zmanjšati količino energije, ki jo porabi vaš strežnik, saj omogoča stiskanje podatkov in varno prenos informacij med uporabnikom in strežnikom.
1.4. Izogibajte se nepotrebnim skriptam:
Izogibajte se nepotrebnim skriptam in programskim orodjem, ki vašo spletno stran naredijo počasno in porabijo preveč energije.
1.5. Izberite učinkovitejše kode:
Izberite učinkovitejšo kodo in postopek razvoja, da zmanjšate količino energije, ki jo porabi vaša spletna stran ali trgovina. Na primer, lahko uporabite kodo z manjšim številom vrstic ali uporabite orodja za optimizacijo kode.
1.6. Uporabite učinkovit CMS:
Izberite učinkovit CMS. Zmanjšate velikost datotek in s tem zmanjšate količino energije, ki jo porabi vaš strežnik za nalaganje teh datotek. V primerih, ko uporabljaš CMS, kot je WordPress, se izogibajte nepotrebnim vtičnikom.
1.7. Uporabljaj manj JavaScripta:
JS vpliva na učinkovitost spletnih strani z dodajanjem teže datotek na spletno stran in z večanjem količine obdelave, ki jo zahteva uporabnikova naprava. Slišite ventilatorje na svojem prenosniku, ki vrtijo? To je energija, ki se zapravlja.
1.8. Uporabljajte podatkovne centre, ki so blizu vašim uporabnikom:
Veliko energije, ki jo uporablja internet, se uporablja za prenos podatkov preko telekomunikacijskih omrežij. Lahko najdete poceni spletno gostovanje pri podjetju, ki je v ZDA, vendar če so vaši obiskovalci v Nemčiji, se bo energija izgubila pri prenosu podatkov preko Atlantika.
2. Vsebinska optimizacija za zmanjševanje ogljičnega odtisa spletne strani
2.1. Optimizirajte slike:
Na večini spletnih strani so slike največji prispevki k teži strani. Velike datoteke slik in video posnetkov lahko povečajo porabo pasovne širine in s tem porabo energije. Uporabite orodja, kot so TinyPNG ali Compressor.io.
Vprašajte se tudi, če slika dejansko dodaja vrednost uporabniku, komunicira koristne informacije in ali bi lahko isti učinek dosegli, če bi bila slika manjša?
2.2. Video optimizacija:
Video vsebina predstavlja največjo obremenitev za prenos podatkov in procesiranje vsebine. Kot pri slikah, se vprašajte, ali so videoposnetki resnično potrebni.
Če so, poskusite zmanjšati količino predvajanega videa z odstranjevanjem samodejnega predvajanja in krajšim videoposnetkom.
2.3. Upoštevajte SEO:
SEO se na prvi pogled ne zdi povezan z zmanjševanjem ogljičnega odtisa spletne strani. Vendar to ni res. Cilji SEO-ta so že v osnovi usklajeni s ciljem zmanjševanja porabe energije.
Pri optimizaciji spletne strani za uvrstitev na iskalnikih pomagamo ljudem hitro in enostavno najti želene informacije. To pomeni, da se porabi manj energije, porabljena energija pa se uporablja za zagotavljanje resnične vrednosti uporabniku. Zakaj in kako začeti s SEO optimizacijo TUKAJ.
2.4. Pisanje besedil (copywriting):
Podobno kot optimizacija spletnih strani za iskalnike (SEO), ima tudi pisanje besedil vpliv na učinkovitost spletne strani. Vpliva na količino časa, ki ga ljudje preživijo na brskanju po spletnih straneh.
Jasno in učinkovito pisanje besedil lahko zato pomaga zmanjšati izgubljen čas na internetu. Posledično pripomore tudi zmanjšati porabo energije.
2.5. Uporabniška izkušnja (UX):
Želimo, da obiskovalci hitro najdejo vsebine, ki jih iščejo. Dobra uporabniška izkušnja uporabo spleta olajša, hkrati pa zmanjšuje količino energije, ki se porabi za brskanje po straneh, ki so same sebi namen. UX izkušnja na primeru TUKAJ.
3. Oblikovna optimizacija za zmanjševanje ogljičnega odtisa spletne strani
3.1. Bodite pozorni pri izbiri pisave (fonta):
Ena sama datoteka pisave lahko tehta tudi do 250 kb, kar velja le za standardno težo. Priporočamo uporabo sistemske pisave, kjer je to mogoče. Morda niso vedno tako lepe, vendar pisave, kot so Arial in Times New Roman, lahko uporabite brez nalaganja katerih koli pisavnih datotek, saj so že na napravi uporabnika. Uporabljajte manj pisavnih različic.
3.2. Optimizacija pisave:
Na spletnih straneh lahko uporabite tehnične strategije za zmanjšanje velikosti pisav, tudi pri po meri narejenih pisavah, lahko dosežete zmanjšanje velikosti datoteke do 97%.
Uporabite sodobne oblike datotek pisav, kot so WOFF in WOFF2. Te uporabljajo boljše metode stiskanja v primerjavi s TTF, OFT in SVG oblikami datotek. Pisave podmnožite, da bodo vključevale samo znake, potrebne za spletno stran.
Naj vaš digitalni hišnik poskrbi tudi za manjši ogljični odtis vaše spletne strani. Lahko pa vam pri tem pomagamo tudi mi. / Vir: Envato Elements
Kako lahko še dodatno prispevamo k bolj sonaravnemu-trajnostnemu poslovanju
Uporabite zeleno energijo v pisarni: Če imate fizično pisarno, razmislite o uporabi zelene energije, kot so sončne ali vetrne elektrarne. To lahko pomaga zmanjšati vaš ogljični odtis in celotno porabo energije.
Spodbujajte trajnostne prakse pri kupcih: Vključite informacije o trajnostnih praksah na vaši spletni strani ali trgovini ter spodbujajte kupce, da izbirajo trajnostne možnosti.
Na primer, lahko dodate informacije o okolju prijazni embalaži in materialih ali ponudite možnost donacije za podporo trajnostnim projektom ali organizacijam. S tem boste ne le zmanjšali vaš ogljični odtis, ampak tudi spodbudili trajnostno naravnane kupce.
Uporabite trajnostne vire energije: Uporaba zelenih virov energije pri izdelavi in delovanju vaše spletne strani je ključna za zmanjšanje ogljičnega odtisa. Pri uporabi računalniške opreme izberite tisto, ki ima energetsko učinkovito delovanje in uporablja čim manjše količine energije.
Uporabljajte obnovljive vire energije pri pisarniških opravilih: Pri pisarniških opravilih, kot so računovodstvo, upravljanje strani in e-pošta, uporabljajte obnovljive vire energije. Namesto tiskanja papirja uporabljajte elektronsko shranjevanje in arhiviranje.
Izberite trajnostne materiale in prakse: Pri izdelavi spletne strani uporabite trajnostne materiale in prakse.
Na primer, izberite zeleno spletno oblikovanje, ki uporablja minimalističen in učinkovit dizajn, ki zmanjšuje porabo energije in materialov.
Prav tako izberite trajnostne in okolju prijazne materiale, kot so reciklirane kartonske škatle in papir, za vašo marketinško in promocijsko gradivo.
Ponudite uporabnikom trajnostne možnosti: Ponudite uporabnikom vaše spletne strani trajnostne možnosti, kot so e-računi, ki zmanjšujejo porabo papirja, ali možnost recikliranja izdelkov.
Spodbujajte trajnostne prakse tudi v vaših marketinških sporočilih in spodbujajte uporabnike, da zmanjšajo svoj ogljični odtis.
Če bi vsak odrasel v Angliji poslal eno zahvalno e-pošto manj (thank-you email), bi lahko prihranili 16.433 ton ogljika na leto. Kar pa je enakovredno kot če bi odpeljali s cest 3.334 dizelskih avtomobilov.
Na portalu Blue Bite se dotaknejo tudi vprašanja kako potrošniki čutijo do podjetij, ki spodbujajo trajnostnost.
Rezultat: 50% potrošnikov je pripravljenih plačati več za trajnostne izdelke. 83% potrošnikov pa pravi, da je pomembno, da podjetja oblikujejo izdelke, namenjene ponovni uporabi ali recikliranju.
Več potrošnikov pravi, da kupuje okolju prijazne izdelke zdaj kot pred petimi leti, in ta številka naj bi v naslednjih petih letih še naraščala. Tudi pri oblikovanju spletnih strani je potrebno zasledovati cilje sonaravnega trajnostnega razvoja skozi glavne stebre delovanja. | Vir: Blue Bite
Ogljični odtis spletnih strani – je to še ena modna muha ali se bo dejansko uveljavilo tudi trajnostno poročanje na tem področju?
Ogljični odtis spletnih strani ni le moda muha. Je dejansko pomembno področje trajnostnega poročanja in ravnanja s podnebnimi spremembami. Spletne strani in spletne trgovine so postale ključni del vsakdanjega življenja. Hkrati pa se tudi pojavlja vse večja skrb o njihovem vplivu na okolje.
Podatki kažejo, da spletne strani in podatkovni centri, ki jih uporabljajo, prispevajo k približno 2% svetovne porabe energije in izpustom ogljikovega dioksida. To je primerljivo s celotno letalsko industrijo. Tako imajo tudi spletne strani pomemben vpliv na podnebne spremembe. Zato je nujno, da se o tem področju razpravlja in da se sprejmejo ukrepi za zmanjšanje ogljičnega odtisa.
V zadnjem času se tudi veliko podjetij osredotoča na trajnost in poskuša zmanjšati svoj ogljični odtis. To vključuje tudi spletne strani in spletne trgovine, ki se trudijo zmanjšati svoj vpliv na okolje. S tem, ko bodo podjetja in organizacije sprejela odgovoren odnos do podnebnih sprememb, bodo posredno prispevala tudi k ozaveščanju svojih uporabnikov o pomembnosti trajnostnega ravnanja.
Trajnostni vidiki v poslovanju vključujejo več načel in praks. Te se osredotočajo na varovanje okolja, družbeno odgovornost in dolgoročno ekonomsko uspešnost podjetij. Med trajnostne vidike v poslovanju spadajo: varovanje okolja, družbena odgovornost, ekonomsko upravljanje, inovativnost in transparentnost.
Spletno iskanje je še eno zapleteno področje. Pred desetletjem je vsako iskanje na internetu pustilo odtis 0,2 g CO2e, po podatkih, ki jih je objavil Google. Danes Google uporablja mešanico obnovljive energije in izravnavanja ogljika, da zmanjša ogljični odtis svojega poslovanja.
Mdtem pa je Microsoft, lastniški Bingov iskalnik, obljubil, da bo do leta 2030 postal ogljično negativen, in trenutno potekajo prizadevanja, da bi ugotovili, ali je ta odtis danes višji ali nižji.
Po Googlovih lastnih podatkih je povprečni uporabnik njegovih storitev – nekdo, ki izvede 25 iskanj na dan, gleda 60 minut YouTuba, ima račun Gmail in dostopa do nekaterih drugih storitev. Skupno proizvede manj kot 8 g (0,28 oz) CO2e na dan.
A še vedno – branje novic ali knjig na spletu proizvede manj toplogrednih plinov kot ista vsebina na papirju. | Avtorske pravice: Getty Images/Javier Hirschfeld
Vas zanima še več neverjetnih dejstev na temo ogljičnega odtisa naših spletnih aktivnosti? Potem moarte prebrati BBC-jev članek z naslovom Zakaj vaše navade na internetu niso tako čiste, kot si mislite?
Če bi želeli podrobnejšo analizo ali potrebujete pomoč pri zmanjševanju emisij vaše spletne strani, bo naša ekipa z veseljem priskočila na pomoč. Pišite nam na info@starkmat.si za brezplačen posvet.
VIRI:
www.wholegraindigital.com/blog/website-energy-efficiency/
www.sustainablewebdesign.org/
www.sustainablewebmanifesto.com/
www.bluebite.com/circularity/business-sustainability
www.websitecarbon.com/
www.ecograder.com/
www.shopify.com/ca/partners/blog/sustainable-ux
www.bbc.com/future/article/20200305-why-your-internet-habits-are-not-as-clean-as-you-think