Kaj smo se naučili iz napak pri razvoju podjetniške ideje
Podjetniška pot naše ekipe se je začela s podjetniško idejo. Na trgu smo našli izziv in imeli smo idejo, ki bi lahko pomenila rešitev za ta izziv. In po petih letih res intenzivnega dela v naši agenciji vidim, česa nismo naredili čisto na začetku razvoja naše prve podjetniške ideje. Zato bi v tem zapisu izpostavil nekaj ključnih elementov za hitrejšo pot od ideje do realizacije.
Vse na enkrat (pač) ne bo šlo
Čisto na začetku razvoja smo bili na projektu trije 100 % aktivni – pomeni, da poleg dela v našem startup podjetju nismo imeli primarne ali dodatne zaposlitve ter profesionalnih aktivnosti. Po dobrem letu dela na projektu pa smo ugotovili, da trije nismo dovolj. 90 % denarja, ki smo ga generirali s prodajnimi aktivnostmi, smo investirali v promocijo in razvoj novega izdelka – to pomeni, da nismo imeli niti za lastne plače, kaj šele da bi si privoščili zaposlitev dodatnih članov ekipe.
Zaradi pomanjkanja časa in denarja je bila za nas ključnega pomena ozka usmeritev vseh aktivnosti v točno določeno točko. Vse, kar je bilo izven začrtanih okvirjev, smo umaknili iz tedenskih planov. S tem nam je uspelo, da smo res temeljito obdelali točno določen segment kupcev. In iz naše izkušnje lahko povem, da je bilo veliko bolj učinkovito fokusno targetiranje na eno stvar kot pa brezglavo sejanje energije malo levo, malo desno. In zanimivo – od vsega se je bilo najtežje naučiti reči ne 80 % “priložnostim”.
Vsega ne moreš sam
A ker smo res dobro razumeli, da je ekipa ključnega pomena, smo s prihodom novega izdelka pridobili pogodbene sodelavce, ki so bili strokovnjaki za nišna področja. S tem smo pridobili ogromno – ravno nenehno učenje absorbira največ energije in časa. Vsega ne moreš narediti sam. In tudi če lahko, se je pametno vprašati, ali je to zame res najboljša investicija časa in ali lahko najamem ali v ekipo povabim nekoga, ki isto nalogo naredi hitrejše in boljše.
Kaj je pametno narediti čisto na začetku?
Verjetno sem že v zgornjih vrsticah nakazal, kaj je prva stvar, ki jo mora čisto na začetku narediti vsakdo, ki pričenja z razvojem sveže podjetniške ideje – formiranje ekipe. In verjetno se sliši izredno enostavno. A dejstvo je, da se velikokrat zdi, da bi bilo hitrejše in lažje, če bi vse naredil kar sam. Seveda je to iluzija, ki rezultira v izgorelost in prepočasen razvoj.
A niti z ekipo ni najlažje. Ekipno delo prinese potrebo po aktivni formalizaciji dela – pravila, timske vloge, tedenska, mesečna in letna planiranja ter številne druge interne zadeve. In to velja tako za delo z lastnimi ekipami v podjetju, kakor tudi z zunanjimi izvajalci, naročniki in poslovnimi partnerji. Pri delu v agenciji nam jasno določena pravila igre omogočajo točnost izvajanja projektov, naročnik pa ima jasno sliko, kaj lahko od nas pričakuje.
Seveda, če “mislimo resno” in projekte snujemo dolgoročno, nam pač ne sme biti škoda časa za planiranje procesov in vodenje ekipe. V preteklih petih letih se je naši agenciji najbolj obrestovalo ravno oblikovanje internih procesov in intenzivno ekipno delo, kjer je vsak zadolžen za točno določeno področje in sklop nalog. Ekipno pa sledimo predhodno določenemu skupnemu cilju. Tak način dela je značilen predvsem za večja podjetja. A če te zadeve uredimo že čisto na začetku razvoja podjetniške ideje, imamo tlakovana pot za hitro in nebolečo rast.
Brez golobčka ni Benetk!
Za zaključek en delček krute realnosti ali brez golobčka ni Benetk. Veliko prepogosto se na javnih dogodkih ali predavanjih za mlade podjetnike ustvarja občutek, da lahko tudi brez denarja dosežemo vrhunske poslovne uspehe. In ko to slišim, mi gre na bruhanje. Vsak izkušen uspešen podjetnik ve, da je za razvoj nove podjetniške ideje – produkta ali storitve, potrebna ogromna količina denarja. Denar je potreben za razvoj ideje, financiranje ekipe, marketinško prodajne aktivnosti in golo formalno poslovanje podjetja.
Razni formalni investitorji in poslovni angeli v resnici v igro vstopijo šele v momentu, ko jih (dejansko) mlado podjetje niti ne potrebuje več. Pogosto se namreč ravno te formalni podporniki novih idej obnašajo kot banke. In kot si primeren kandidat za investitorje ali poslovne angele ter podobna izmišljena pravljična bitja, bo tudi kakšna banka odprla vrata.
Skratka, nikomur ne svetujem, da je 100 % angažiran za razvoj sveže podjetniške ideje, če nima znanih virov financiranja. Naša ekipa je naredila točno to napako – brez kakršnega koli financiranja, velikih prihrankov ali pasivnih prihodkov smo se 100 % angažirali za startup projekt. Na srečo smo imeli podporo staršev ter neformalnih investitorjev. Brez njih ne vem, kako bi preživeli tisti dve leti.
Ravno zaradi vseh teh izkušenj …
… lahko svetujemo “iz prve roke”. Zato lahko marsikateremu naročniku pomagamo tudi pri strateškem planiranju razvoja podjetniške ideje in ga opozorimo na pogoste pasti. Pomagamo tudi pri optimizaciji ideje in hitrejši realizaciji.
Tako pri projektih z naročniki gradimo celosten partnerski odnos in pomagamo graditi uspešne zgodbe. Učenje na lastnih napakah je drago, a če se iz njih nekaj naučimo, je to lahko investicija za naprej. Z nami lahko teh napak naredite manj.
Želite, da vam pomagamo od ideje do realizacije podjetniške ideje? Pišite nam na info@starkmat.si in se dogovorimo za sestanek.